Historie klubu

Náš klub historicky vznikl v Brně-Medlánkách, kde se mezi léty 2012-2013 začali scházet 3 lokální přátelé a podnikali různé výlety po okolí a ladili v garáži své Babetty. Byly to úžasné 2 roky, kdy jsme projeli každičký kout Jižní Moravy a měli spoustu fajn zážitků. Po projížďce se už stalo tradicí jít na jedno pivko, povykládat různé příhody, co se komu dělo na Babettě během projížďky a pak už těch pár desítek metrů Babettu dotlačit domů.

Po čase jsme začali mít potřebu se nějak veřejně prezentovat a sdílet fotky a videa z našich výletů a tak padla volba na Facebook a současně jsme oficiálně založili dne 28.5.2013 Babetta klub Brno. Postupem času se ke klubu začali přidávat lidé z okolí. Jak už to tak bývá, někteří sympatizanti měli v našem klubu doslova jepičí život, kdy si pořídili Babettu, pojezdili s námi sezónu a na další sezónu si koupili silnější motorku a slehla se po nich zem. No a některým zase tento koníček vydržel až dodnes.

Velký zlom v historii klubu byla první návštěva kultovního srazu Vápenky v roce 2013, kde se poprvé osobně setkali dva nynější skalní členové klubu Pavel a Richard, kteří spolu do té doby léta udržovali kontakt jen přes internet. Pár měsíců po srazu jsme osobně poznali Shadowa a vzniklo zdravé jádro klubu, které spolu drží dodnes.

Vápenky 2013. Richard v červeném tričku a Pavel na žluté B207. Úplně vpravo je duchovní otec Vápenkového srazu Jenda Kulík, admin speaker fóra

Kolem roku 2014 jsme se pustili do úprav Babett a navazovali kontakty, spolupráci s ladiči a šikovnými řemeslníky po celé ČR a SR. V tomto roce jsme také začali pomáhat s adminováním fóra Babetta CZ/SK na Facebooku, založili jsme skupinu Babetta burza CZ/SK a začali pomáhat se správcováním fóra na Speaker.cz.

V roce 2015 jsme navštívili ředitele firmy pana Hlavatého. Naše první setkání bylo telefonicky domluvené na půl hodiny, protože měl jako vždy hodně práce. Původně formální setkání přešlo záhy do neformálního setkání. Jakmile pan Hlavatý zjistil, že se v Babettách docela orientujeme, tak jsme si dali každý po štamprli a naše návštěva se protáhla až do 1 ráno, kdy začaly postupně volat manželky či přítelkyně a dávaly ultimátum k návratu domů 🙂 Navázali jsme s Motomaxem přátelskou spolupráci a v průběhu let si vzájemně vyměňovali know-how. Motomax si nechal u nás otestovat již řadu dílů, protože jezdíme celoročně a dokážeme poskytnout Motomaxu důležitou zpětnou vazbu co se týče kvality dílu a opotřebení. Pro Motomax jsme otestovali např. italský karburátor Dellorto SHA 16.16 a na základě našeho doporučení se tento karburátor začal dovážet a prodávat v ČR. Podařilo se nám ho odladit tak, že s ním mírně upravené Babetty jezdí kolem 55-65km/h na rovině (viz video). Vedení Motomaxu pravidelně navštěvuje srazy pořádané naším klubem a mají zájem o diskuzi s veřejností a o zpětnou vazbu od běžných uživatelů.

V květnu roku 2016 jsme pořádali svůj úplně první sraz pro širokou veřejnost a tím byl jarní sraz na Želivce (v pomyslném středu ČR). Byla to taková alternativa za letní sraz Vápenky, aby mohli dorazit i lidé z Čech, kteří to měli na Vápenky příliš daleko.

V roce 2017 začal Babetta klub Brno vážně uvažovat o pořádání 12-hodinového závodu Babett na oválu Tatra Kopřivnice, což se nakonec podařilo úspěšně zorganizovat a 30.6.2018 se konal velkolepý profesionální 12h závod, který byl největší Babetta akcí v posledních cca 30 letech. S pořádáním akce nám vypomáhal Motomax. Náš klub také postavil na trať jeden stroj a tým byl složen převážně z kolegů z práce od Pavla Majerka. Podařilo se nám vyhrát 1.místo v kategorii speciál, kdy jsme za 12h nakroužili po tatrováckém oválu vzdálenost 658km průměrnou rychlostí 55km/h bez jediné poruchy.

Pravidelně se účastníme různých závodů a obsazujeme přední příčky. V následující fotogalerii můžete vidět Babetta B1 závody v Hulíně, mistrovství světa mopedů Rallye Kozel-Bouzov a 12h závody na Pánově.

Členové klubu procestovali na Babettách kus světa. Za jeden z největších úspěchů se dá považovat objetí České republiky za 9 dnů podél hranic, což je extrémně náročná cesta s velkým převýšením, neboť většina České republiky je obklopena horami. Za ty roky cestování jsme zjistili, že se příjemně cestuje s denním nájezdem zhruba kolem 150-200km u originální Babetty a u upravené 300-400 km. S takovou upravenou Babettou není problém dojet za 2 dny k Baltu nebo k Jadranu. Evropa je v tomto ohledu fakt mrňavá. Českou republiku lze projet na Babettě za 1 den od Aše po Ostravu, když se hecnete a vydržíte 9-10h v sedle.

V roce 2018 jsme dojeli až na konec světa:)

V průběhu existence klubu jsme postupně navazovali přátelské kontakty s bývalými konstruktéry z Považské Bystrice a několikrát jsme se s nimi osobně setkali. Diskutovali jsme o automatické převodovce, spojkách a o dalších součástí mopedu a ujasňovali si, proč to tak bylo navrženo a jak se dá upravit charakteristika řazení, zvýšit výkon motoru, atd.. Vzájemně jsme se obohatili o spoustu zajímavých informací.

zleva doprava Zdeno Metzker (konstruktér, autor dvoudílné monografie o Babettách), Jiří Bednář (autor patentu převodovky motoru M-210), Jindřich Šafařík (design
M-228, M-207 a M-210), Ján Bednár (tovární rychlostní a soutěžní jezdec na Manete M-90), Peter Počarovský (design Korado)
. A když se podíváte na předchozí fotku s pánem v bílém tričku a brýlemi na šnůrce, tak to je legendární servisní inspektor Ján Tucík z videa na YouTube . Později měl tento pán na starost export Babett do zahraničí, především do USA.

Vyrobili jsme desítky různých vylepšováků a tuning dílů. Namátkově můžeme zmínit tuningové pružinky do rozběhových spojek a do startovacích spojek, inverzní kladivo na vytahování ložisek kol a karteru, čistící štětka na koleno výfuku, vytahovák gufer, redukce na montáž ventilátoru na buben úplný, kolínko na SHA16.16, košík pod nádrž, led osvětlění, usb dobíjení a mnoho dalších.

Klub byl až do roku 2019 neoficiálním klubem. V létě 2018 na srazu Babí Hora jsme diskutovali o tom, že bychom se chtěli posunout dál a založit oficiální klub. Všichni tehdejší neformální členové byli pro, a tak se začaly intenzivně sepisovat stanovy klubu. Na den 9.12.2018 byla svolána valná hromada, kde všichni přítomní (9 lidí) podepsali zakládací listinu a proběhla volba členů představenstva.

6.4.2019 jsme se stali oficiálním zapsaným spolkem. Zoficiálnění klubu se neobešlo bez odchodu několika neformálních členů a sympatizantů, kteří si své oficiální členství rozmysleli z různých osobních důvodů. Oficiální klub má nyní 4 řádné členy.

Pokračujeme v našich aktivitách především v ladění Babett, v osvětové činnosti kolem Babett a ve styku s veřejností. Do budoucna chceme začít více cestovat po Evropě. Z toho důvodu si členové klubu postavili své Babetty na značky.

přednáška o komponentách na Babetta srazu v Šardicích 2019