BkB know-how

BkB know-how je synonymem pro unikátní zkušenosti získané dlouholetým studiem a praxí, které nejsou dostupné v žádné odborné literatuře nebo na fórech. Na této stránce najdete ucelený přehled nejčastější problematiky kolem Babett.

Řešení poruch na Babettě

Nejpropracovanější příručka na internetu vytvořena Pavlem v roce 2014, ve které najdete řešení všech poruch na motoru. Stáhnout

Kódy barev

Setkáváme se s častými dotazy, jakou barvu RAL má ta či ona barva na Babettě. Bohužel nic takového neexistuje. Fabrika používala své vlastní barvy, jejichž receptura se do dnešní doby nezachovala. Babetta klub Brno ale vlastní ve sbírce velmi zachovalé Babetty s originální barvou, a tak jsme si nechali ve firmě Autolaky Hrubý v Brně profesionálně sejmout několik barev a barvy budeme postupně přidávat, jak budeme renovovat další kousky. Pokud se tedy chystáte na renovaci následujících barev, stačí zavolat do Autolaky Hrubý a nechat si namíchat naprostý originál odstín k nerozeznání od původního laku. Na celou Babettu stačí s přehledem 350mL barvy pro variantu stříkání z pistole.

Zelená Babetta 228 – kód: Babetta zelená 2.12.2015

Zelená Babetta 210 – kód: Babetta zelená 21.2.2020

Elektronika

Babetta se skládá ze dvou až tří okruhů

1) zapalovací soustava
2) světelná soustava
3) elektronický klakson (jen některé modely)

Existuje celkem 5 druhů zapalovacích soustav, se kterými se na Babettě můžete setkat
1) Tranzimo. Do cca roku 1978 byly osazeny všechny Babetty tímto tranzistorovým zapalováním. Je to taková černá či červená krabička se sdruženou indukční cívkou (něco na způsob dnešního GYTu, ale musíte použít jinou zapalovací cívku a stator než u B207/210), na které je z venku přišroubován tranzistor Tesla KD 502 a dá se dokonce vyměňovat



2) jednotka tyristorového zapalování JTZ. Zapalování se skládá ze zapalovací cívky, z jednotky tyristorového zapalování a z indukční cívky
3) GYT. Zapalování se skládá ze zapalovací cívky (Pozor! Originál GYTy měly jinou velikost zapalovací cívky než u JTZ, ale Motomax prodává dnes GYTy, které zvládnou i zapalovací cívku z JTZ) a jednotky GYT

4) VAPE. Moderní zapalování s elektronickou regulací předstihu. K dostání ve variantě 20W nebo 100W. Velmi spolehlivé, ale pořizovací cena 4-6tisíc Kč. Existuje ještě jedna varianta předchůdce VAPE z Magnetonu Kroměříž 12V/60W někdy z 90.let. To je taková pomsta, kdy abyste nasadili toto VAPE, tak musíte mít jiný kužel na hřídeli klikovky 🙂 Navíc se vyznačovalo velkou nespolehlivostí statoru. To fakt nechcete 🙂
5) věřte nebo nevěřte existovaly země, které si nepřály bezkontaktní elektronické zapalování, a tak se hrstka Babett vyvážela s kladívkovým mechanickým zapalováním. Výhoda tohoto kroku zpět byla v tom, že taková Babetta odolala i výbuchu atomové bomby a zapalování takové Babetty bylo možné spravit z dostupných dílů na jiné motocykly v té době. Dnes se tomu zasmějeme, ale tehdy to byla realita.

V praxi velmi často odchází zapalovací cívky. BkB doporučuje vozit ssebou na cesty minimálně od každého dílu zapalování alespoň 1ks (pro JTZ variantu svíčka, fajfka, zapalovací kabel, indukční cívka, JTZ, stator, zapalovací cívka). JTZ a GYT je dnes už celkem spolehlivé a odchází úplně minimálně.

Vyloučit závadu v impulsní cívce statoru lze pouze přeměřením správné hodnoty indukčnosti cívky. Ta má být 8mH +- 1,5mH. Nestačí tedy pouze změřit odpor, jak se píše v příručkách. Tato hodnota platí statory, které nepoužívají zapalování Tranzimo.

Stator Babetty umožňuje osadit maximálně 3 světelné cívky. Světelné cívky byly u Babetty 207/228 30W. U B210/215,225 mají světelné cívky 20W. Vzhledem k tomu, že jsou všechny Babetty v dnešní době víc než 20 let staré, tak vám můžu garantovat, že stávající kabeláž je už hodně zoxidovaná, mnohdy jsou dráty zlomené nebo prošoupané, takže někomu třebas skoro nesvítí zadní světlo, protože je už velký přechodový odpor na cestě dozadu. Vyplatí se natahat novou elektroinstalaci z kabelů o průřezu 1.5mm2 a světla vám budou líp svítit než s původní kabeláží. U modelů, které měly elektronický klakson, byly zapojeny 2 cívky světelné a jedna klaksonová.

Alternátor vyrábí střídavé napětí a když ho nemáte zatížený, tak napětí stoupá až na desítky, někdy i stovky voltů a zničí spolehlivě opravdu vše. 6V dává v případě, kdy je odběr 20W, resp. 30W u B207. Proto, když praskne hlavní žárovka, tak se většinou brzy poté odporoučí i zbývající žárovky vzadu a v tachometru, protože napětí rázem vzroste a jejich vlákna to nevydrží a spálí se taky.

Proto bývá zvykem na Babettu dávat pro sichr omezovač napětí na 6V, aby se zamezilo praskání žárovek. Je to běžně dostupný díl v obchodech. Musím ale upozornit, že je tento díl poddimenzovaný a tak pokud vám prdne žárovka nebo má špatný kontakt, tak se omezovač začne silně přehřívat a vydrží jen chvíli a spálí se, načež přestane chránit proti napěťovým špičkám. Doporučuji si vyrobit svůj vlastní omezovač napětí, který má masivnější chladič a vydrží uchladit i provoz bez žárovek. Omezovač se zásadně připojuje pájením k elektroinstalaci, nikoliv přes Fastony, apod., kde dojde brzy k zoxidování a omezovač přestane fungovat a chránit.

Babetta lze osadit led osvětlením a ulehčit tak světelné elektroinstalaci. Alternátor pak může díky menšímu odběru fungovat i bez převíjení cívek na 12V (musíte osadit omezovač na 13.5V). Babetta klub Brno přes rok testoval různé varianty osvětlení a nakonec dospěl k tomu, že je třeba použít do předního světlometu zdroj bodového světla, který se ideálně vloží do ohniska paraboly. Pak to svítí hodně dobře. Ideální se jeví led dioda značky CREE XM-L2, která má 10W odběr a svítí jak 100W žárovka. Na čínských eshopech lze zakoupit už řadu hotových řešení LED+driver. Pak musíte projevit zručnost a vymyslet způsob, jak uchytit ledku do paraboly. Samozřejmostí je nutnost usměrnit napětí před vstupem do driveru ledky.

Dozadu můžete osadit led světlo s paticí Ba15s. Vhodné jsou řešení s corn diodami.

Babettu lze též osadit USB nabíjením. V tomto případě doporučujeme použít DC-DC měnič na 12V a pak můžete osadit na výstup jakoukoliv usb nabíječku třebas do auta.

Převody na Babettě – kompletní problematika

Dvoutaktní motory (a nejen dvoutaktní) mají tah jen v úzkém spektru otáček. V závislosti dle použitého výfuku a časování je to cca 1000-4000 otáček, ve kterých, když se budete držet, tak vám bude Babetta slušně akcelerovat. Viz obrázek z internetu z brzdy Fichtl. Vidíte jasně výkonovou charakteristiku motoru, která má zhruba funkční rozsah 4000 otáček. Na 3500 je to slabý jak Babetta 207 a až teprve od 4000 otáček to začíná nějak rozumně tahat. Kolem 7700 otáček to úplně umře.

Jelikož má Babetta 210 pouze 2 rychlosti a celkem nevhodně řešený převodový poměr mezi 1. a 2. rychlostním stupněm a to 1 : 1.788, tak v praxi, když vytočíte na jedničku kolem 6000 otáček, začne Babetta řadit a po přeřazení vám spadnou otáčky na 6000 / 1.788 = 3355 ot/min. Při těchto otáčkách motor sotva táhne (viz graf výše). Toto je problém nejen u originálního motoru, ale mnohem větší u upravené Babetty, které začínají tahat až tak od 4000-5000 otáček výše a nezřídka jsem zažil upravené motory, které byly úplně líné až do 7000 otáček a pak se mohly splašit. Na následujícím grafu vidíte náčrt, jak řadí Babetta. Všimněte si 6000 a 4000 otáček. No, když se řadící spojka zahřeje, tak řadí dřív, tak je to tak kolem těch 3400, jak uvádím výše.

Máme tady tedy neřešitelný problém, že když někdo jede do kopce na jedničku a zařadí dvojku, tak mu Babetta v těch nízkých otáčkách kolem 3000-4000 otáček nebude tahat, takže zpomalí a přeřadí zpět na jedničku, dostane se do optimálních otáček, kdy motor táhne a vystřelí vpřed (u extrémně upravených motorů toto nezřídka končí postavením se na zadní nebo shozením jezdce z Babetty) a zařadí dvojku a tak se to cykluje furt dokola. Přitom se strašně přehřívají díly převodovky a díky tomuto se nejčastěji taví řemeny. Jediná záchrana je do kopce přibržďovat, tím pádem zatížit jedničku a nedovolit zařadit dvojku. Babetta je jediná motorka, s kterou musíte do kopce brzdit 🙂

Většina ladičů se snaží, aby jim Babetta jela co nejrychleji, ale úplně zapomínají na to řešit právě spodní okraj momentové křivky. Otevřou motor příliš, projedou to a pochlubí se, že jim to jede 70 na originální převod, ale pak když se jedou projet na obyčejnou projížďku, tak s hrůzou zjistí, že nevyjedou žádný kopec. Taková Babetta je pak úplně nepoužitelná na nějaké normální ježdění, maximálně na závody na rovince. Pokud chcete vysoké otáčky, tak se vám zákonitě posunou spodní otáčky nahoru, při kterých to začne tahat. U Babetty je tedy velké umění najít takový ten kompromis, kdy to jede celkem slušně jak nahoře, tak dole. To pak rozhodne, zda vaše úprava je použitelná nebo jste vyrobili nepoužitelný paskvil, na kterém se nedá normálně jezdit. U lidí, kteří to přepískli, tak se to pak snaží spravit tvrdšími pružinkami do spojek, ale tohle pomůže jen na rozjezd, nikoliv, jak to zařadí dvojku, tak jsou nahraní. Nebo další fintou bývá, že odlehčují řadící čelisti ve snaze dosáhnout vyšších řadících otáček. Jenže i když řazení posunou o 2000 otáček výše, tak pak zase zbytečně zatěžují převodový mechanismus, který se přehřívá a při skokovém zařazení, který se občas stane, riskují vylámání plechů nebo zubů bubnu či ozubených koleček. Další fintou je dát lehčí převod, který je do kopce utáhne, ale tím zase pohřbívají maximálku a jsou tam, kde byli. Nakonec po všech těchto chybách přijdou na to, že je vhodné Babettu upravit tak, aby točila od 3800-4000 otáček výše a maximální otáčky byly kolem 8000-9000. Tohle jsme v BkB vychytali za ta léta a díky tomu vyhráváme závody a můžeme jezdit na dlouhé projížďky a neřešit kopce. Více má smysl otvírat válec až když by se nainstaloval variátor, který by držel otáčky motoru v nejoptimálnějším bodu, kdy motor nejvíce tahá.

Dalším uměním je vybrat správně vhodný převod, protože neplatí pravidlo, že čím těžší převod, tím větší maximálka. Někdy to jede líp na 13/51 než na 14/51 jednoduše proto, protože motor má tendenci se jednodušeji vytáčet a také do kopců má o pár procent větší tah a jak už víme u Babetty, každý watt navíc výkonu se počítá. Hodně udělá i váha jezdce, takže opravdu nejde dát nějakou univerzální radu. Takový 120 kg Babeťťák by měl jezdit na 12/51 a 60 kg střízlík snese 14/47.

Výpočet otáček motoru podle zvoleného převodu

Dali jsme si tu práci a odvodili vzorečky pro výpočet otáček a rychlosti při použití různých rozet a řetězových koleček. To se může hodit pro vaše výpočty, kdy máte představu o momentové charakteristice a chcete, aby vám Babetta jezdila na momentové špičce nějakou rychlostí.

Otáčky motoru = konstanta x rychlost v km/h

Pro Babettu 210,215,225

konstanta = 140 x (počet zubů rozeta/počet zubů kolečko) x (13 / 51)

Pro Babettu 207

konstanta = 151,675 x (počet zubů rozeta/počet zubů kolečko) x (12 / 35 )

Příklad: máme Babettu 210 s origo převodem 13/51, která jede rychlostí 35km/h.
Otáčky motoru= 140 x 51/13 x 13/51 x 35 = 4900 ot/min.

Níže uvádím konstanty pro různé rozety a řetězové kolečka a maximální dosažitelná rychlost na originál neupraveném motoru (běžící na 6300ot/min). Platí pro Babettu 210, 215, 225

13/51 – 140 (45km/h)
14/51 – 130 (48.5 km/h)
13/47 – 129 (48.8 km/h)
14/47 – 120 (52.5 km/h)
13/39 – 107 (59 km/h)
14/39 – 99.4 (63 km/h)
13/35 – 96 (66 km/h)
14/35 – 89 (71 km/h) )

Mazání

Na fórech se často řeší, jaký olej do převodovky nebo jaký olej do benzínu.

Babetta klub Brno najezdil desetitisíce kilometrů a za tu dobu vyzkoušel hodně olejů. Do benzínu můžeme doporučit Shell Advance VSX 2T, což je polosyntetický olej, který netvoří vůbec žádné usazeniny, má téměř nulovou kouřivost a cenově vychází kolem 100Kč/L. Stačí mazat 1:50. Pokud někdo jezdí ještě píst s mosazným pouzdrem, tak 1:40. Záběh 1:33 v obou případech. Jistě vám na fórech doporučí i jiné oleje, ale pokud chcete garanci BkB kvality, tak rozhodně berte ten Shell. Odjeli jsme s ním extrémní 12h závody, jeden motor najezdil 15tis km bez nutnosti čistit výfuk.

POZOR, POZOR!!!! Pokud jste jezdili na minerální olej (např. M2T) nebo jste koupili Babettu s nejasným původem a nevíte, na co jezdil předchozí majitel, v žádném případě nelejte do Babetty polosyntetický nebo syntetický olej, ale jezděte jen na minerální olej (M2T). Kvalitní olej totiž postupně uvolní karbon uvnitř motoru a dojde k jeho zadření. Můžeme vám to garantovat na 99%, že k tomu dojde. Vždy můžete kdykoliv přejít od polosyntetiky nebo syntetiky na minerální olej, ale nikdy ne naopak. Zapamatujte si to. Tohle se v žádné odborné literatuře nepíše

Co se týče převodovky, tak zde striktně doporučujeme obyčejný PP80. Nedávejte tam nic lepšího, jinak vám hrozí vysoké riziko, že začne prokluzovat volnoběžka. Máme to už léty prověřené, opravdu nemá smysl tam lít něco jiného. Výměna oleje po 6000km nebo po 2 letech.

Bowdeny mažeme výhradně grafitovým olejem.
Na řetěz doporučujeme Motul C2+ Chain Lube Road Plus. Vydrží opravdu dlouho dobře mazat a necáká.
Na oživení plastů doporučujeme silikonový olej a po nastříkání otřít hadříkem.
Pro ložiska použijte mazací tuk NH2 a podobné ekvivalenty.
Ostatní díly táhel, rukojetí, přední vidlice mazací tuk A00 a podobné ekvivalenty.

Benzín

Babetta 228, 207 je stavěna na provoz od 85-oktanového benzínu výše. Babetta 210,215,225 je stavěna na provoz od 91-oktanového benzínu výše. Tento benzín se ale v ČR neprodává, takže většina lidí tankuje všude dostupný Natural 95. Musíme ale upozornit, že Natural 95 obsahuje biosložky – 5% etanol (na Slovensku dokonce 10%). Etanol degraduje některé gumové těsnění, hadičky, plasty, palivové filtry, apod.. Pokud s tím nechcete mít problémy, tak kupujte výrobky z materiálu, které je stavěn na provoz na etanol.

Etanol způsobuje zrychlenou degradaci benzínu. Pokud s Babettou jezdíte často, že vyjedete nádrž za 2-3 týdny, tak nemusíte nic řešit. Pokud ale s Babettou moc nejezdíte, tak se vám budou tvořit v palivové soustavě usazeniny, až vám to úplně zalepí karburátor a nejen něj. Nejhorší situace je, pokud někdo natankuje plnou Naturalu 95 a nechá Babettu přes zimu stát, tak na jaře bude mít docela problém nastartovat. Takový benzín se navíc ještě špatně spaluje a zanáší výfukovou soustavu. Jednou jsem jel na 2 roky starý Natural 95 a po 60 km jízdy se mi dokonale ucpal výfuk usazeninami. Centimetrový nános všude. Tolik usazenin jsem v životě neviděl.

Kdo nechce nic řešit, tak sáhne po prémiovém bezetanolovém benzínu. Můžeme doporučit Vervu 100 od Benziny. Vervu 100 doporučujeme tankovat při dlouhém odstavení např. na zimu. Na jaře přijdete a nakopnete Babettu na brnk napoprvé. Na internetu kolují neustále diskuze, zda to na Vervu 100 pojede líp. Ne, pojede to pořád stejně jako na Natural 95. Pokud si myslíte, že nahoníte nějaké koníky navíc, tak vás musím vyvést z omylu. Verva 100 je jen kvalitní benzín, který nebude zanášet palivovou soustavu a vydrží i 2 roky v nádrži v dobrém stavu.

Správný postup míchání oleje s benzínem

Když přijedete na pumpu natankovat benzín, tak první důležitá věc je zavřít palivový kohout. Odhadněte, kolik jste vyjeli benzínu buď dle tachometru nebo podle pohledu do nádrže. Dejme tomu, že jste odhadli 3L spotřebováno. Odměřte olej o něco míň než je váš odhad, tzn. třeba na 2L a nalijte ho do nádrže. Natankujte téměř vrchovatě benzín a podívejte se na stojan, kolik jste celkem natankovali. Dejme tomu, že uvidíte 2.8L. Odměřte olej pro zbylých 0.8L benzínu a dolejte do nádrže. Tento postup je nejideálnější. Máte jistotu, že nějaký olej se dokonale promísil s benzínem v nádrži a nějaký olej se ještě promíchá během jízdy.

POZOR!!!! V žádném případě netankujte nejdřív benzín a pak že tam dolijete olej. Některé oleje se hůř mísí s benzínem, tak riskujete, že buď do karburátoru nateče čistý benzín bez oleje nebo naopak jen samý olej. Pro představu si doma udělejte tento pokus. Nalijte do sklenice čistou vodu a pak přidejte do sklenice sirup. Uvidíte jasně, že se sirup s vodou vůbec nepromísil. Většinou klesl na dno a tam zůstal.

Druhá varianta je si doma do kanystru už předem namíchat olej s benzínem a budete nalívat z kanystru.

Jedna dobrá rada na závěr. Občas se stane, že zapomenete uzavřít palivový kohout. No, pak se stane to, že vám do karburátoru nateče víc oleje než má a Babetta po startu bude brutálně dýmit a nebude chtít jet, v horším případě vám bude chcípat. Situaci lze vyřešit tak, že zapnete sytič (tím obohatíte směs) a takto necháte vyjet benzín z plovákové komory a po pár minutách dýmu vám to už zase pojede.

Legislativa

Pro legální jízdu s Babettou potřebujete v ČR a SR řidičské oprávnění skupiny AM nebo Ax nebo B a zelenou kartu (pojištění vozidla). Babettu lze řídit od 15 let, musíte mít přilbu, nemusíte vozit lékárničku, ani náhradní žárovky, pojistky, apod.. Babetta nepodléhá technické prohlídce. Nutnost je zaplatit povinné ručení (zelená karta). Babetta se nemusí stavět na značky (přihlášení je dobrovolné). Bez značky můžete legálně jezdit v zemích Visegrádské čtyřky (Česko, Polsko, Slovensko, Maďarsko). Pokud vás ale láká jezdit po světě i jinam, tak se již bez značky neobejdete.

Postup pro získání značky
1) zajistěte si duplikát technického osvědčení. Vystavuje firma Motomax
2) navštivte stanici technické kontroly a nechejte si provést evidenční prohlídku. Obrňte se trpělivostí, tato operace je tak raritní, že mnohdy zamotáte hlavu zkušeným odborníkům. Trvejte na tom, ať provedou evidenční prohlídku na základě duplikátu z Motomaxu. Pokud vás odmítnou, jděte jinam. Já jsem zamotal v Brně asi na půl hodiny hlavu i vedoucímu STK. Ale pak mi evidenčku udělali za 10 minut
3) navštivte registr vozidel a zažádejte o přidělení značky. Značka je malá speciálně na moped o rozměrech 8 x 11cm ve formátu čísla B1-000. Ke značce dostanete malý a velký technický průkaz. Opět můžete bojovat s neznalostí úředníků, protože se opět jedná o velmi raritní operaci, kterou možná ani ten úředník nezažil za dobu svého působení na registru vozidel. Je možné, že vás budou odmítat a koukat se nedůvěřivě na ten duplikát z Motomaxu, ale nenechte se odradit a řekněte, ať do systému zadají číslo schválení technické způsobilosti (je na tom duplikátu uvedené) a pak už jim to systém vyplivne a nebudou mít problém to vyplnit. Já jsem strávil 2 hodiny na registru vozidel, než jsem obdržel značku
4) nahlašte změnu na pojišťovně. Teď už Babetta bude podléhat evidenci v registru vozidel, ale pořád se na ni nevztahuje povinnost technických prohlídek. Technickou prohlídku ale musí podstupovat jednou za 4 roky mokiky, tzn. B225 a Stella. Taková je legislativa, neptejte se proč. Je to tak.
5) upevněte si značku na blatník pod zadní světlo a můžete se vydat do světa

Pneumatiky

Na všech modelech Babetty kromě modelu 228 se nacházejí 16-palcové pneumatiky. Ze zkušeností můžeme napsat, že se moc nevyplatí šetřit na pneumatice a kupovat nějakou obyčejnou na moped. Když si koupíte obyčejnou, tak ji zpravidla rychle sjedete nebo budete mít často defekty. Babetta klub Brno jezdí výhradně na pneumatikách Mitas M06 nebo Continental ContiGo. Mitas je ultra echt tvrdá silniční guma. Prostě to nej, co se dá sehnat na Babettu. Bohužel už se moc nedá sehnat v rozměru 70-90/16 42M, takže můžeme doporučit Continental ContiGo 2.5/16 42M, která je téměř stejně dobrá. Perfektní přilnavost, nosnost 130kg, maximálka 120km/h, vydrží víc než 10tis km. Nic lepšího na trhu neseženete. Zkrátka bezúdržbové pneumatiky po celou životnost. Pokud vážíte víc než 100kg, tak doporučuju hustit o 0.5 atm. více než je max doporučená hodnota tlaku na pneumatice. Předejdete tím prošoupávání duše.

Tlumiče

Originál Babetta je vybavena obyčejnými pružinovými tlumiči. Jízda na těchto tlumičích je nepohodlná a pokud vážíte víc než 90 kg, tak budete pravděpodobně sedět až na doraz. Doporučujeme zakoupit kvalitní olejové tlumiče s nastavitelnou tuhostí a můžeme rovnou napsat, že zážitek z jízdy je diametrálně příjemnější asi jako když sednete ze Škody 120 do BMW. Je to první věc, kterou na Babettě měníme, když nějakou domů přitáhneme.

Správný posed na Babettě

Užitečná rada, která se bude hodit zejména dálkovým jezdcům. Všiml jsem si, že většina lidí sedí na sedle příliš vpředu. Takový posed je neergonomický a bude vás bolet z toho zadek i záda. Na sedlo si sedněte tak, aby zadek přečuhoval až do oblasti košíku, takže převážně budete sedět spíše na stehnách. Tímto posedem si zaručíte velmi příjemnou jízdu, kdy nebudete muset dělat přestávky kvůli bolesti zadku. Sám jsem na tento posed přišel až po pár letech ježdění a od té doby zvládám klidně 150km bez přestávky. Sedlo mám v nejnižší pozici i přes svoji výšku přes 180cm.

V poslední době se rozmáhá takový nešvar a to přestavba Babett na styl cafe racer. Řídítka bývají nahrazeny za nižší a jezdec pak na takové Babettě sedí shrbený a nakloněný dopředu. Přitom vysoká řídítka jsou na Babettě to nejlepší, co vymysleli konstruktéři v Považské Bystrici. Díky tomu se na Babettě cestuje velice pohodlně a v podstatě neznám žádnou motorku do 50ccm, na které by se jezdilo příjemněji než na Babettě. Bohužel si majitelé cafe raceru svoji chybu uvědomí až příliš pozdě a pak se této Babetty záhy zbavují, protože se na tom fakt nedá jezdit dál než pár km.

Rozmístění nákladu na Babettě

Pro příjemné cestování na Babettě je nutné, aby byly těžké předměty umístěné co nejvíc na střed a co nejníže. Můžu doporučit vozit servisní nářadí, náhradní díly, olej v košíku mezi nádrží a sedlem (musíte si něco vyrobit, neprodává se) a do zadního košíku umísťovat pouze lehké věci typu spacák, karimatka, oblečení. Vídáme expediční Babetty, kdy lidé naloží pořádně zadek a přetěžují tím neúměrně zadní kolo. S takovou Babettou se velmi špatně manévruje, má velký čelní odpor a je náchylná k rozkmitání do stran a tím pádem hrozí pády. O postavení takové Babetty na stojan ani nemluvě. Jak má vypadat ideálně naložená Babetta pro cestování, se můžete přesvědčit na těchto fotkách. Ergonomii správného rozmístění nákladu jsme ladili několik let, kdy bylo pečlivě testováno různé naložení nákladu a poté ověřeno na výletech.